Το μάθημα της ιστορίας παρά την αδιαμφισβήτητη σπουδαιότητα του απαξιώνεται διαρκώς από τους μαθητές. Η Ιστορία θεωρείται από τα περισσότερα παιδιά το πιο βαρετό μάθημα. Πολλά παιδιά αναρωτιούνται γιατί να διαβάζουν Ιστορία και πώς γεγονότα που έγιναν πριν χιλιάδες χρόνια θα φανούν χρήσιμα στη ζωή τους. Οι εκπαιδευτικοί από την άλλη αναρωτιούνται τι δεν κάνουν σωστά, με ποιο ιδανικό τρόπο μπορούν να διδάξουν, τι προσπάθεια χρειάζεται να καταβάλουν για να κατακτήσουν το ενδιαφέρων των μαθητών, ώστε να συμμετέχουν, να κάνουν διάλογο και εντέλει να αγαπήσουν, να ασχοληθούν με την ιστορία. Γιατί οι μαθητές τους δεν αξιοποιούν τις δυνατότητες των βιβλίων και των ψηφιακών μέσων και των πολυποίκιλων πηγών; Μήπως τα βιβλία είναι κακογραμμένα πυκνά και δυσνόητα;
Ο κ. Βασίλης Ζαγκότας, εξαιρετικός εκπαιδευτικός στο σχολείο μας και παράλληλα ιστορικός, ήρθε γι’αυτό το σκοπό, να εμφυσήσει στους μαθητές Γ’ και της Δ’ τάξης την αγάπη προς στην ιστορία και να τους εξηγήσει ΓΙΑΤΙ πρέπει να διαβάζουν Ιστορία και ΠΩΣ πρέπει να την διαβάζουν.
Μια κουβέντα με τα παιδιά στην αρχή για το τι είναι ιστορία είναι πάντα χρήσιμη και ωφέλιμη. Μαθαίνω ιστορία θα πει σκέφτομαι, παίρνω θέση, αναγνωρίζω αναλογίες ιστορικών γεγονότων, εντοπίζω διαφορές, διαγράφω επιλογές που ζημίωσαν την ανθρωπότητα, κι ας μην τις έζησα προσωπικά.
Η προσπάθεια του κυρίου Βασίλη επικεντρώθηκε στο να πείσει τους μαθητές να διαβάσουν ιστορία και να καταλάβουν την αξία και την σημαντικότητά της μέσα από παραδείγματα. Ο Θουκυδίδης είχε πει: «Η ιστορία είναι φιλοσοφία μέσω παραδειγμάτων.
Πρέπει να διαβάσουν γιατί πρέπει να γνωρίσουν το παρελθόν τους, να κατανοήσουν τον κόσμο, όσα συμβαίνουν γύρω τους και τον εαυτό τους μέσα σε αυτόν, αλλά και να παραδειγματιστούν ώστε να βελτιώσουν την δική τους κοινωνία και τον κόσμο, να μάθουν την ιστορία του τόπου τους. Γιατί έχοντας ιστορικές γνώσεις μπορούν να γίνουν καλύτεροι πολίτες. Όταν κάποιος γνωρίζει ιστορία, είναι ενημερωμένος είναι πολύ δύσκολο να τον εκμεταλλευτούν σε οποιαδήποτε κατάσταση, να πέσει θύμα προπαγάνδας, να του κλέψουν την ιστορία. Παρατηρώντας μια επιγραφή στα ελληνικά και έχοντας γνώση της ιστορίας μας είναι δύσκολο να μας πείσουν ότι η συγκεκριμένη επιγραφή δεν είναι ελληνική.
Πρότεινε διάφορες μεθόδους προκειμένου να αποκτήσουν ιστορικές γνώσεις και τον τρόπο που θα μαθαίνουν την ιστορία.
Ξεκινώντας το διάβασμα πρέπει να συγκεντρώνονται, να χαλαρώνουν και να μην ξεκινούν αγχωμένοι. Μπορούν να ζητούν από κάποιον άλλο να τους διαβάσει το μάθημα. Ακόμη να διαβάζουν και να προσπαθούν να πουν από έξω το μάθημα περπατώντας. Να κάνουν μικρά διαλείμματα. Επίσης να διαβάζουν κάθε μία παράγραφο και να τη λένε από έξω. Υπογραμμίζουν με διαφορετικό χρώμα δεδομένα ή επιλέγουν συγκεκριμένο χρώμα για κάθε κατηγορία. Χρησιμοποιούν και άλλες πηγές, κρατούν σημειώσεις δίπλα από κάθε παράγραφο. Αλλά και μπορούν να τα γράψουν στο χαρτί. Επίσης, μπορούν να βρούν μνημονικά παιχνίδια (αρχικά, αρκτικόλεξα, κ.λπ.) που μπορούν να βοηθήσουν στο διάβασμα. Να προσπαθήσουν να εξηγήσουν αυτά που διάβασαν, σαν να είναι οι ίδιοι δάσκαλοι, στους γονείς τους. Να σκεφτούν τον εαυτό τους μέσα σε όλα αυτά τα γεγονότα.
Συμπερασματικά θα λέγαμε, Ναι, μπορεί ορισμένες φορές το διάβασμα της Ιστορίας να γίνεται βαρετό, αλλά η ανάπτυξη πολύ σημαντικών δεξιοτήτων και η αξία των όσων κερδίζουν τα παιδιά από αυτό είναι τελικά ανεκτίμητη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου