"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος)

20 Νοεμβρίου 2014

Γεύμα στο σχολείο με σπιτικά και παραδοσιακά εδέσματα...


Το «Κοινωνικό Σχολείο» είναι ένα πολυθεματικό πρόγραμμα με διαδραστικό χαρακτήρα και εξειδικευμένη θεματολογία όπως Διατροφή, Αλκοόλ-Κάπνισμα, Ρατσισμός-Διαφορετικότητα, Αισθητική, Πρόληψη μολυσματικών Ασθενειών κ. α., το οποίο εφαρμόζεται στο σχολείο μας. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Παχυσαρκίας (24 Οκτωβρίου – η χώρα μας καταλαμβάνει πρώτη θέση στη παιδική παχυσαρκία με ποσοστό 14%), στα πλαίσια της θεματολογίας «Τοπικά Προϊόντα στη Διατροφή μας» και σε συνδυασμό με τα μαθήματα της Φυσικής (για την Ε’ τάξη) και της Γλώσσας (για τη Στ’ τάξη) που σχετίζονται με την Διατροφή και την Υγεία ,οι μαθητές των Ε’ και ΣΤ τάξεων του σχολείου μας, υλοποίησαν δράσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή με τοπικά προϊόντα καθώς και για την πρόληψη της παχυσαρκίας και τέλος διοργάνωσαν μεσημεριανό γεύμα στο χώρο του σχολείου τους.


Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι  οι διατροφικές μας συνήθειες εγκαθίστανται νωρίς στη ζωή του ανθρώπου και είναι δύσκολο να αλλάξουν με το πέρασμα του χρόνου. Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου στη διαμόρφωση υγιεινών διατροφικών συνηθειών στα παιδιά είναι πρωταρχικός και αδιαμφισβήτητος. Η ανάγκη για μια ολοκληρωμένη διατροφική διαπαιδαγώγηση των παιδιών κρίνεται ολοένα και πιο απαραίτητη.

Οι μαθητές συζήτησαν για τα ζωικά και φυτικά προϊόντα, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, την τροποποίηση αγαπημένων συνταγών τους, έφτιαξαν κολλάζ, έγραψαν για την παχυσαρκία, ζωγράφισ αν την διατροφική πυραμίδα και την πυραμίδα δραστηριοτήτων, συμπλήρωσαν ακροστιχίδες, σταυρόλεξα καθώς και φύλλα εργασίας σχετικά με τη διατροφή και την υγεία.









Πριν το μεσημεριανό γεύμα οι μικροί μαθητές είχαν τη μοναδική ευκαιρία να ενημερωθούν για διάφορες πτυχές της Διατροφής από την κα Γκάτση Ελισάβετ, καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας, η οποία επισκέφθηκε το σχολείο μας. Οι μαθητές συζήτησαν μαζί της και τους δόθηκε η ευκαιρία να ακούσουν για :
  • τις υγιεινές και ανθυγιεινές συνήθειες
  • τα ισορροπημένα γεύματα
  • την υγιεινή μεσογειακή διατροφή
  • την ενέργεια και τα θρεπτικά συστατικά των σπιτικών γευμάτων
  • το Ημερήσιο Διατροφολόγιο
  • την μεγάλη αξία των πρωτεϊνών
  • την αποφυγή του πρόχειρου φαγητού και 
  • τη σημασία της άσκησης αθλητικών δραστηριοτήτων.





Το γεύμα μας στηριζόταν στην υγιεινή διατροφή και περιελάμβανε μόνο
παραδοσιακά και σπιτικά εδέσματα, τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, βιταμίνες και φυτικές ίνες, όπως:
  • ζυμωτό ψωμί, κουλούρες και ελιόψωμο
  • οικολογικές πίτσες
  • λαχανόπιτες, σπανακόπιτες, κολοκυθόπιτες, μακαρονόπιτες και τυρόπιτες
  • πατάτες φούρνου με κοτόπουλο ή κρέας
  • ψητό κοτόπουλο και κρέας στη σχάρα
  • όσπρια
  • σαλάτες (μαρούλι, λάχανο, ντομάτες) από τον κήπο μας
  • σπιτικό κέικ και μπουγάτσες
  • γλυκά του κουταλιού
  • φρούτα (πορτοκάλια, μανταρίνια, ακτινίδια, μήλα και μπανάνες) και
  • φυσικό χυμό .







Το γεύμα στο σχολείο εκτός από σωστή υγιεινή διατροφή αποτέλεσε και κορυφαία παιδαγωγική διαδικασία αφού οι μαθητές:
  • βίωσαν το οικογενειακό τραπέζι,
  • συμμετείχαν στη διαδικασία του γεύματος (συνεργάστηκαν, μοιράστηκαν και αντάλλαξαν τα φαγητά τους αναπτύσσοντας την ομοδοσυνεργατική μέθοδο) και τέλος
  • είδαν το σχολείο σαν σπίτι τους.






Ένα σπιτικό γεύμα είναι πάντα προτιμότερο καθώς παρασκευάζεται με υλικά, τα οποία γνωρίζουμε και ελέγχουμε. Επομένως η  προσπάθεια  να διαμορφώσουμε μια ορθή «διατροφική συνείδηση», μια διατροφική κουλτούρα  στους μαθητές, αποκτά μεγαλύτερη σημασία, καθώς επηρεάζει τόσο την υγεία όσο και την ευεξία τους.




Ευχαριστούμε θερμά τους μαθητές και τους γονείς για την υποστήριξη τους, ώστε να πραγματοποιηθεί με επιτυχία το γεύμα στο σχολείο μας, γιατί η σωστή διατροφή των παιδιών μας είναι ευθύνη όλων μας.

Οι μαθητές των Ε’ και Στ’ τάξεων και οι δάσκαλοι τους

Σαμαντάς Γεώργιος
Παπακίτσου Βούλα
Δημοπούλου Αλεξάνδρα
Παπαζαχαρίας Νεκτάριος
Τσακμάκη Ζωή

Δεν υπάρχουν σχόλια: