"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος)

27 Νοεμβρίου 2010

Δίκτυο αγωγής τηλεόρασης από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Σερρών

Το πρώτο πανελλαδικής εμβέλειας Δίκτυο Οπτικοακουστικής Αγωγής (Δίκτυο Αγωγής Τηλεόρασης) σχεδίασε και οργάνωσε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Σερρών, με σκοπό να μετατρέψει τους μικρούς τηλεθεατές, από παθητικούς δέκτες σε ενεργητικούς κριτές των τηλεοπτικών προγραμμάτων, και από απλούς καταναλωτές εικόνας σε δημιουργικούς παραγωγούς. Κατά τη συνεχή, τετραετή λειτουργία του Δικτύου μέχρι σήμερα, έχουν συμμετάσχει 400 σχολεία της χώρας και πάνω από 8.000 μαθητές, ενώ έχουν οργανωθεί δέκα εκπαιδευτικές διημερίδες και ένα πανελλήνιο συνέδριο. Στις εκπαιδευτικές δράσεις που προτείνει στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Το Δίκτυο Αγωγής Τηλεόρασης χρησιμοποιούνται θεατρικά και καλλιτεχνικά παιχνίδια, (η καλλιτεχνική έκφραση, η παντομίμα), η μουσική, ο γραπτός λόγος, ο διάλογος, ο καθοδηγούμενος αυτοσχεδιασμός, τα παιχνίδια ρόλων κ.α.
Οι εκπαιδευτικές αυτές δράσεις αγκαλιάζουν όλους τους τομείς της τηλεοπτικής παραγωγής ( δελτία ειδήσεων, διαφημίσεις, σαπουνόπερες, ντοκιμαντέρ, παιδικά προγράμματα, ταινίες κλπ.) και έχουν διαθεματικό χαρακτήρα εμπλέκοντας όλα τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στο σχολείο, όλους τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας και φυσικά τους γονείς.
Έτσι σε πολλές από τις δράσεις καλούνται οι μαθητές να συνεργαστούν με τους γονείς, να παρακολουθήσουν μαζί κάποια φύλλα εργασίας, να συνδιαμορφώσουν εβδομαδιαίο πρόγραμμα τηλεθέασης, να συζητήσουν για τα σήματα καταλληλότητας κλπ. Εκτός από την επιμορφωτική του δράση το πρόγραμμα έχει να παρουσιάσει και αξιοσημείωτη ερευνητική δράση, καθώς παράλληλα συγκεντρώνει πληροφορίες για τις τηλεοπτικές συνήθειες των μαθητών και άλλες παραμέτρους της σχέσης τους με την τηλεόραση ( τηλεοπτικές συνήθειες οικογένειας, αυτοεικόνα, καταναλωτικές συνήθειες). Το Δίκτυο Αγωγής Τηλεόρασης είναι το πρώτο δίκτυο οπτικοακουστικής αγωγής και ίσως η μοναδική τόσο εκτεταμένη και συστηματική προσπάθεια εφαρμογής τέτοιου προγράμματος στη χώρα. Χρησιμοποιεί αντισυμβατικά εργαλεία διδασκαλίας που εξασφαλίζουν την παιδαγωγική του αποτελεσματικότητα και την συμμετοχή των παιδιών, ενώ δεν περιορίζεται μόνο στην Ευέλικτη Ζώνη αλλά αξιοποιεί διαθεματικά όλο το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και όλα τα γνωστικά αντικείμενα.
“Στη γλώσσα ετοιμάζουμε το κείμενο ενός δελτίου ειδήσεων, στα Μαθηματικά κάνουμε τη στατιστική επεξεργασία ενός ερωτηματολογίου για τις τηλεοπτικές συνήθειες των μαθητών, στην ιστορία συζητάμε για την ιστορία των εφευρέσεων που έχουν σχέση με την εικόνα και τα ΜΜΕ, στη Φυσική εξηγούμε τον τρόπο λειτουργίας της ηλεκτρικής συσκευής της τηλεόρασης, στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή για τον ρόλο της Πολιτείας, την υπάρχουσα νομοθεσία, στα Θρησκευτικά για τους τρόπους θετικής αξιοποίησης της τηλεόρασης”, αναφέρει μεταξύ άλλων, ο Διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Σερρών Χρήστος Κρυστάλλης (φωτό).
Το Δίκτυο Αγωγής Τηλεόρασης παρότι ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια, μετεξελίχθηκε το σχολικό έτος 2009-10 σε εθνικό Δίκτυο Αγωγής Τηλεόρασης με την έγκριση της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Διοικείται από την Συντονιστική Επιτροπή στην οποία συμμετέχει και εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: