"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος)

10 Δεκεμβρίου 2022

Ανακαλύπτοντας το σπίτι του Μουσειάκη μέσα από το διαδίκτυο

Εκπαιδευτική δράση  υλοποιήθηκε εξ αποστάσεως μέσα από πλατφόρμα του ΜΕΤ (ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ)  με τη συμμετοχή μαθητών από το σχολείο μας. Στόχοι του προγράμματος ήταν  οι μαθητές να: εξοικειωθούν με το ιδιαίτερο αυτό είδος μουσείου, να κατανοήσουν τις εργασίες και τη λειτουργία ενός μουσείου, ειδικότερα του Μ.Ε.Τ., να γνωρίσουν το Μ.Ε.Τ. ως έναν ζωντανό οργανισμό μέσα από την αλληλεπίδραση, να ενεργοποιήσουν τις αισθήσεις και τη φαντασία τους, να ασκήσουν την παρατηρητικότητά τους και να αναπτύξουν τη κριτική τους σκέψη.

Οι Μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: η αφήγηση, η εξερεύνηση και  τα παιχνίδια. Οι  Δραστηριότητες επικεντρώθηκαν: στην  Αφήγηση, στην Παρουσίαση εργασιών και λειτουργίας του Μ.Ε.Τ., προβλήθηκαν Πειράματα, Παιχνίδια (ρόλων, αναγνώρισης κτλ).

Πριν την εκπαιδευτική δράση σε  καταιγισμό ιδεών με τη λέξη ΜΟΥΣΕΙΟ  καταγράψαμε τις αυθόρμητες ιδέες των παιδιών, εισήχθη η έννοια του Μουσείου ως χώρου μάθησης,  διαβάσαμε την αφίσα που είχαμε λάβει, μας είπαν τι πιστεύουν ότι θα δουν και θα κάνουν στο διαδικτυακό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στο Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας, δημιουργήσαμε έκθεση/γωνία για το Μ.Ε.Τ. στην τάξη. Με τη βοήθεια των παιδιών συγκεντρώθηκαν παλαιά αντικείμενα που έχουν στο σπίτι τους (κινητό, ραδιόφωνο, κασέτες, δίσκους κτλ).  Συζητήσαμε  τι πιστεύουν ότι είναι ο Μουσειάκης, ο Συλλέκτης, ο Ερευνητής, ο Πειραματιστής, η Δημιουργός και η Εμψυχώτρια, στις ομάδες που χωρίστηκαν για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Τέλος, επισκεφτήκαμε κάποια Μουσεία  διαδικτυακά και Μουσεία που ήδη έχουν επισκεφτεί στη Λευκάδα(Αρχαιολογικό, εκκλησιαστικό, Ναυτικό, Μουσείο ενθυμημάτων και το Μουσείο αφιερωμένο στον συγγραφέα Λευκάδιο Χέρν ) και στο Αγρίνιο(Αρχαιολογικό, και στην Γλυπτοθήκη του Χρήστου Καπράλου),ώστε να προβληματιστούν τα παιδιά: «Τι είναι το Μουσείο; Πως λειτουργεί ένα Μουσείο;».

Κατά την διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές γνώρισαν τον Μουσειάκη, τον Συλλέκτη, τον Ερευνητή, τον Πειραματιστή, τον Δημιουργό και την Εμψυχώτρια,  τις αρμοδιότητές και τους ρόλους τους στο Μουσείο. Οι συλλέκτες επέλεξαν αντικείμενα για το Μουσείο τους, οι ερευνητές κατέγραψαν την ταυτότητα  ενός αντικειμένου από την συλλογή των συλλεκτών. Οι πειραματιστές παρακολούθησαν ένα πείραμα και εξήγησαν πως γίνεται και μιλάμε με κάποιον άλλο στο τηλέφωνο, πως  μεταδίδεται η ακτινοβολία σε κλειστό χώρο και σε ανοιχτό. Οι δημιουργοί μέσα από παιχνίδι αναγνώρισης,έμαθαν πως  συμμετέχουν στο ΄΄στήσιμο΄΄ ενός Μουσείου. Τέλος οι εμψυχωτές αντιλήφτηκαν τον ρόλο τους ως αρμόδιοι για εκπαιδευτικές δράσεις και δημιουργικές απασχολήσεις. Μετά το τέλος του προγράμματος  στείλαμε τις ζωγραφιές των παιδιών στο ΜΕΤ ,εμπλουτίσαμε τη γωνιά που δημιουργήσαμε με υλικό του Μουσείου, καθώς και με ζωγραφιές/κατασκευές των παιδιών. Συζητήσαμε με τα παιδιά για τη συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου και τα βοηθήσαμε  να εκφράσουν τις εντυπώσεις τους με ποικίλους τρόπους, όπως προφορικό λόγο, θεατρικό παιχνίδι, παντομίμα, κείμενο. Αναζητήσαμε ιστοσελίδες άλλων σχετικών μουσείων και συζητήσαμε για ομοιότητες και διαφορές με το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας. Δημοσιοποιήσαμε την έκθεση/γωνιά και προσκαλέσαμε τους μαθητές των άλλων τάξεων του σχολείου να την επισκεπτούν.

Η συμμετοχή των ομάδων μας στο διαδικτυακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΜΕΤ μας υπενθυμίζει για μια φορά ακόμη το ρόλο του Μουσείου και την πολιτιστική συμβολή του. 

                                                                                  Η εκπαιδευτική ομάδα πολιτιστικής αναβάθμισης

                                                                                           του Δημοτικού Σχολείου Αστακού

 















 

Δεν υπάρχουν σχόλια: