"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος)

5 Μαρτίου 2022

Επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Αστακού

Οι μαθητές της Β’ και Δ’ τάξης του Δημοτικού σχολείου Αστακού πραγματοποίησαν ένα ταξίδι στο χρόνο, σε ένα μοναδικό στολίδι για τον Αστακό, σε ένα χώρο που κρύβει ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας του τόπου μας , στο ‘’Λαογραφικό μουσείο Αστακού’’.

Είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν μία από τις πιο πλούσιες λαογραφικές συλλογές, με πολλά εκθέματα σημαντικής αξίας. Τριγυρίζοντας στις αίθουσες του Μουσείου οι μαθητές είχαν την αίσθηση, πως ζούσαν στα παλιά χρόνια, υπό τη σκιά της ιστορίας. Στις τέσσερις αίθουσες, όπου εκτίθενται τα λαογραφικά αντικείμενα, υπήρχαν ενδυμασίες, κοσμήματα, υφαντά, κεντήματα, φωτογραφίες, εργαλεία επαγγελματικής και καθημερινής χρήσης. Γινόταν αναπαράσταση του σπιτιού εκείνης της εποχής με γωνιές διαμορφωμένες έτσι που να θυμίζουν το χώρο του ύπνου, με τα μαξιλάρια, το γίκο και την παιδική κούνια, το σαλόνι με το αρμάρι και τα γυαλικά, με γωνιά διακοσμημένη με τα εργαλεία ύφανσης, τον αργαλειό τα χτένια και άλλα σχετικά, γωνιά με σχολικά είδη και η κουζίνα με τα ανάλογα σκεύη κ.ά.

 

Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν από το ταξίδι στο παρελθόν, εξερεύνησαν όλους τους παραπάνω  χώρους, ανακάλυψαν και κατέγραψαν τα ανεκτίμητα λαογραφικά αντικείμενα, ενημερώθηκαν και ξεναγήθηκαν από τις υπεύθυνες του Μουσείου. Άντλησαν πολύ σημαντικές πληροφορίες από τη Συνέντευξη που πήραν από την κα Ιωάννα Ζούλα και μάλιστα σκέφτηκαν να μας την παρουσιάσουν:

 



Μάλιστα προσφέρθηκαν να ενισχύσουν και αυτοί το Μουσείο προσφέροντας παλιά βιβλία ,τετράδια και σχετικά σχολικά είδη, εμπλουτίζοντας τη σχολική γωνιά.  Δεσμεύτηκαν να διαφημίσουν το Μουσείο, να το κάνουν γνωστό στο ευρύτερο κοινό για να το επισκέπτονται περισσότεροι άνθρωποι.

 

 

Οι μικροί μαθητές-ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ένα Λαογραφικό Μουσείο  πρέπει να μπορεί να εξελιχθεί, να παράγει και να διαδίδει πολιτισμό, μέσα από ένα κτίριο με αρχιτεκτονική με κατάλληλο φωτισμό, κατάλληλους διαμορφωμένους χώρους για να δέχονται μόνιμες ή περιοδικές εκθέσεις, να έχει βιβλιοθήκες με βιβλία λαογραφικά και τοπικής ιστορίας, αίθουσα προβολών για φωτογραφικό υλικό και ταινιοθήκη για ανάδειξη της πολιτιστικής δράσης του τόπου μας και τέλος τη δημιουργία εργαστηρίου συντήρησης και αρχειοθέτησης μουσειακών αντικειμένων .

Το Μουσείο ήταν έμπνευση για τους μικρούς μαθητές, αφού σχεδίασαν αντικείμενα που τους άρεσαν

 

Συζήτησαν με διάθεση για τη λειτουργία και χρήση πολλών αντικειμένων, όπως το ψυγείο με πάγο, τη σκάφη και την πινακωτή για το ζυμάρι. Επίσης παρακολούθησαν ανάλογο βίντεο για την διαδικασία  λειτουργίας ενός αργαλειού και αντιλήφθηκαν πόσο πολύτιμο εργαλείο ήταν ,αφού κάλυπτε όλες τις ανάγκες σε είδη ρουχισμού και κλινοσκεπασμάτων.

Αξιοσημείωτη ήταν η δημιουργία ενός Λαογραφικού Μουσείου από τους μαθητές της Β τάξης, όπου παρουσίασαν ανάλογα εκθέματα φερμένα από το σπίτι τους. Έτσι είχαν την ευκαιρία να την επισκεφθούν και  μαθητές από άλλες τάξεις.

 

 

 Πάντως σε μια εποχή, όπου όλα αλλάζουν με τόσο γρήγορο ρυθμό, με κίνδυνο να λησμονηθούν οι ρίζες μας ,είναι τιμή για τον Δήμο Ξηρομέρου η ύπαρξη αυτής της λαογραφικής συλλογής. Μια αξιέπαινη προσπάθεια, που  οφείλεται βέβαια στο σύλλογο γυναικών Αστακού με βαθιά πίστη στην αξία της ύπαρξης ενός τέτοιου εγχειρήματος

Τους ευχαριστούμε θερμά  για την ξενάγηση και ενημέρωση που παρείχαν στους μαθητές μας, συμβάλλοντας έτσι στην πολιτιστική τους παιδεία.

Οι μαθητές της  Β’ και Δ’ τάξης του Δημ. Σχ. Αστακού

 

.

Δεν υπάρχουν σχόλια: