"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος, "Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάξουν").

23 Ιουνίου 2015

Αποτίμηση 2014-15

Το φετινό διδακτικό έτος έφτασε στο τέλος του και ήδη οι μαθητές μας απολαμβάνουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Ολοκληρώθηκε παράλληλα και ο προγραμματισμός του έτους, ο οποίος τέθηκε επί τάπητος κατά την τελική αποτίμηση:



Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων: Σε ποσοστό περίπου 80% τηρήθηκε ο προγραμματισμός των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων. Οι λόγοι μη ολοκλήρωσης κάποιων προγραμμάτων αφορούσαν κυρίως στον φόρτο εργασίας και την πίεση αποπεράτωσης της ύλης καθώς και στις συμπτύξεις τμημάτων οι οποίες επεβλήθησαν εξαιτίας της απουσίας εκπαιδευτικών. Ως προς τα προγράμματα τα οποία ολοκληρώθηκαν, αυτά αφορούσαν κυρίως τους βασικούς άξονες του πλαισίου που ορίζει το Ενιαίο Αναμορφωμένο Πρόγραμμα και δράσεις τους ενσωματώθηκαν και στο Κοινωνικό Σχολείο. Η διάχυση των δασκάλων ειδικοτήτων πλην ΠΕ70 στα προγράμματα πραγματοποιήθηκε σε μεγαλύτερο βαθμό από αυτόν που είχε αρχικά οριστεί και αυτό αφενός μεν επειδή ο προγραμματισμός έλαβε χώρα σε χρονική περίοδο κατά την οποία το σχολείο ήταν ακόμη εν αναμονή στελέχωσης, αφετέρου δε διότι οι διαμορφωτικές αξιολογήσεις των προγραμμάτων επέβαλαν κατά καιρούς αναπροσαρμογές. Τέλος, στη σχολική μονάδα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά δράση των Τ4Ε, η οποία λαμβάνει θετικό πρόσημο και αναμένεται να εξαπλωθεί περισσότερο με τη νέα χρονιά.

Διδακτικές επισκέψεις: Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 12 διαταξιακές διδακτικές επισκέψεις, εκ των οποίων οι 10 με λεωφορείο (4 εκτός νομού). Έτσι, οι μετακινήσεις με πούλμαν έφτασαν τις 17 στη διετία, γεγονός το οποίο καταδεικνύει την έμφαση στη διδακτική φύση των επισκέψεων και την απομάκρυνση από το καθιερωμένο μοτίβο των περιπάτων. Δυσανάλογη είναι η αντιστοιχία στα θεάματα, όπου τα παιδιά παρακολούθησαν κουκλοθέατρο, Καραγκιόζη, θεατρική παράσταση στην αυλή του σχολείου και διαδραστικό κινηματογράφο. Συνολικά, ο προγραμματισμός τροποποιήθηκε αρκετές φορές, αλλά η περάτωσή του κρίνεται επιτυχής.

Δράσεις μετάβασης: Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στην Α΄ Δημοτικού συνετελέσθη για πρώτη φορά κατόπιν προγραμματισμού. Οι μαθητές της Α΄ τάξης επισκέφθηκαν στην αρχή της χρονιάς το παλιό τους σχολείο και συζήτησαν με τους παλιούς τους φίλους, ζωγραφίζοντας και αναπολώντας στιγμές. Στο τέλος της χρονιάς, οι μαθητές του νηπιαγωγείου ήρθαν στο Δημοτικό Σχολείο, παρακολούθησαν θεατρική παράσταση μαζί με τους συμμαθητές τους, μπήκαν στις τάξεις και έπαιξαν στην αυλή του σχολείου. Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο περιελάμβανε μια κοινή διδακτική επίσκεψη των τάξεων ΣΤ΄ και Α΄ Γυμνασίου εκτός νομού αλλά και παρακολούθηση μαθημάτων από την ΣΤ΄ στο Γυμνάσιο. Οι δράσεις μετάβασης κρίνονται επαρκείς και αναμένεται να αξιολογηθούν ως προς την αποτελεσματικότητά τους στο εγγύς μέλλον.

Φιλαναγνωσία: Οι δράσεις Φιλαναγνωσίας αποτελούν τμήμα του γλωσσικού μαθήματος και ενσωματώνουν στον προγραμματισμό τους δράσεις των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων. Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, οι δράσεις κρίνονται επιτυχείς και αυτό τεκμηριώνεται από την δημιουργία μικρών βιβλιοθηκών στις αίθουσες, από την καθιέρωση γωνιών ανάγνωσης και από τα θετικά σχόλια που αποκομίσαμε από τους γονείς των μαθητών. Προς ενίσχυση της Φιλαναγνωσίας, επισκέφθηκε το σχολείο μας η πολυγραφότατη συγγραφέας Γιολάντα Τσορώνη, η οποία παρουσίασε ένα αλληλεπιδραστικό πρόγραμμα σε όλες τις τάξεις του σχολείου μας. Επίσης, η Φιλαναγνωσία έδωσε την απόχρωσή της στην εκδήλωση αποχαιρετισμού, κατά την οποία παρουσιάστηκε πρόγραμμα της ΣΤ΄ τάξης για την μελοποιημένη ποίηση. Τέλος, το σχολείο μας συμμετείχε σε διαγωνισμούς ποίησης και φιλαναγνωσίας, στον τελευταίο από τους οποίους διακρίθηκε μια μαθήτρια της Ε΄. Όλες οι δράσεις ακολούθησαν το προγραμματισμό.

Κοινωνικό Σχολείο: Παρόλο που η προγραμματική εγκύκλιος του Κοινωνικού Σχολείου προέβλεπε επιλογή συγκεκριμένου άξονα, ο Σύλλογος θεώρησε ότι κάτι τέτοιο είναι δεσμευτικό και προχώρησε σε προγραμματισμό που περιλαμβάνει όλους τους άξονες. Για τον λόγο αυτό πραγματοποιήθηκαν ανά τμήματα δράσεις σχετικές με την ισορροπημένη διατροφή, την πρόληψη της παχυσαρκίας και τα τοπικά προϊόντα, με την αγωγή του τηλεθεατή, την κυκλοφοριακή αγωγή, με τα δικαιώματα του παιδιού στην παγκόσμια κοινότητα, με τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα, τον καλλωπισμό του τόπου μας. Πολλές από τις δράσεις αυτές ενσωματώθηκαν στα καινοτόμα προγράμματα.

Σχολική βία και εκφοβισμός: Οι φετινές δράσεις αρκέστηκαν στις καταγραφές των περιστατικών στα προσωπικά ημερολόγια των εκπαιδευτικών. Δεν υπήρχαν ιδιαίτερες περιπτώσεις οι οποίες χρήζουν περαιτέρω δραστηριοποίησης, ωστόσο ο Σύλλογος οφείλει να τονίσει την δυσαρέσκειά τους προς τον κεντρικό συντονισμό, καθώς, ενώ οι ΟΔΠ είχαν ήδη συσταθεί από την προηγούμενη σχολική χρονιά, οι επιμορφώσεις πραγματοποιήθηκαν πολύ αργά για να συσταθεί προγραμματισμός. Για τη νέα σχολική χρονιά, ο Σύλλογος θα συνεδριάσει για να καταρτίσει σχέδιο δράσης που θα αφορά τη σχολική μονάδα και θα είναι απολύτως στοχευόμενο.

Συμπράξεις και Δίκτυα: Το Σχολείο μας πρωτοστάτησε στην πολυμερή σύμπραξη με τα σχολεία της ευρύτερης περιοχής, δημιουργώντας έναν ιστότοπο κοινό για όλες τις μονάδες. Η σύμπραξη με το Δημοτικό Σχολείο Θυρρείου και το Δημοτικό Σχολείο Καραϊσκάκη δεν προχώρησε λόγω φόρτου εργασίας. Για τη νέα σχολική χρονιά, προγραμματίζεται δίκτυο με τον ΟΚΑΝΑ για την πρόληψη της σχολικής βίας.

Στελέχωση: Το σχολείο άργησε πολύ να στελεχωθεί από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων με αποτέλεσμα το υπάρχον προσωπικό να πιεστεί πολύ, δεδομένων και των συνεχών εγκυκλίων για σχολικές δραστηριότητες. Ως Σύλλογος, θεωρούμε απαράδεκτη την μη έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων και δη των απομακρυσμένων περιοχών, όπου οι μορφωτικές διαδικασίες δεν βρίσκουν εναλλακτικές διεξόδους. Πιστεύουμε ότι η στελέχωση πρέπει να γίνεται από τον Ιούνιο ώστε να προγραμματίζεται επαρκώς το εκπαιδευτικό έργο και να συντονίζονται οι επιμέρους δραστηριότητες. Επιπλέον, θεωρούμε ότι κάθε σχολική μονάδα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προσδιορίζει μόνη της το πλαίσιο και τις διαδικασίες αυτοαξιολόγησης, δεδομένου ότι μόνη της συντάσσει την προγραμματισμό. 

Μαθητικό δυναμικό: Το μαθητικό δυναμικό δεν παρουσίασε καμία διαρροή. Ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε ελάχιστα σε σχέση με το προηγούμενο διδακτικό έτος, ωστόσο για το 2015-15 αναμένεται μικρή μείωση των μαθητών.

Β΄ Ξένη Γλώσσα: Μολονότι οι μαθητές της Ε΄ τάξης είχαν επιλέξει να διδαχθούν ως β΄ ξένη γλώσσα την γερμανική, δεν διατέθηκε εκπαιδευτικός και η γλώσσα δεν διδάχθηκε. Ελπίζουμε ότι κατά το νέο διδακτικό έτος, κάτι τέτοιο δεν θα επαναληφθεί. Τη χρονιά 2015-16, η Ε΄ τάξη θα διδαχθεί τη γαλλική και η ΣΤ΄ την γερμανική γλώσσα.

Υποδομές: Κατά το φετινό διδακτικό έτος ολοκληρώθηκαν τα εργαστήρια της σχολικής μας μονάδας, τα οποία αναβαθμίστηκαν με πολύ κόπο του εκπαιδευτικού ΠΕ19 και μπορούν να συμβάλουν καταλυτικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στόχος για την επόμενη σχολική χρονιά είναι η εξάπλωση της χρήσης λογισμικών από τους εκπαιδευτικούς, η οποία μόλις από τη φετινή χρονιά άρχισε να πραγματοποιείται. Πλην των εργαστηρίων, πραγματοποιήθηκαν μικροεργασίες σταθεροποίησης των επιπέδων ασφαλείας (στεγανοποποιήσεις αιθουσών, αλλαγή υδρορροών, αντικατάσταση καμινάδας) και καλλωπισμού του αύλειου χώρου. Ειδικά ο τελευταίος, με τη φροντίδα του εκπαιδευτικού ΠΕ08 κατέδειξε την καταλυτική σημασία του περιβάλλοντος χώρου στην ψυχολογία του μαθητή. Για την επόμενη σχολική χρονιά στόχος είναι η αποπεράτωση της ανακαίνισης των Διδακτηρίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υποδομές του Τμήματος Ένταξης είναι μηδαμινές, γεγονός το οποίο δυσχεραίνει την ομαλή λειτουργία του. Δυστυχώς, η προοπτική για ευνοϊκότερη λειτουργία δεν είναι ευοίωνη, καθώς στο σχολείο υπάρχει στενότητα χώρου. Ωστόσο, το Τ.Ε. μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υλικό.

Διδακτικό υλικό: Ο Σύλλογος θεωρεί ότι η ύλη των μαθημάτων είναι μεγάλη και δύσκολο να περατωθεί. Επίσης, η υποστελέχωση του σχολείου μειώνει τα χρονικά περιθώρια περάτωσής της. Η πρόταση του Συλλόγου είναι να μειωθεί η ύλη, να δοθεί η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να χρησιμοποιεί άλλες πηγές για να διδάξει και να υπάρξει μέριμνα από το υπουργείο για αποστολή βασικού υλικού σε όλες τις τάξεις (χάρτες, άτλαντες, αριθμητήρια, υλικά πειραμάτων). Επίσης, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού αποθετηρίου διδακτικών σεναρίων, σχεδίων μαθημάτων ή άλλου υλικού, από τα σχολεία της 9ης Περιφέρειας.

Συνεργασία με τον Σ.Γ.Κ. και τον Σύλλογο Γονέων: Η συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων υπήρξε για μία ακόμη φορά άψογη, διεκδικώντας από κοινού το καλύτερο για τη σχολική μας μονάδα. Οι ενημερώσεις των γονέων από τους εκπαιδευτικούς πραγματοποιήθηκαν σε τακτική βάση, ενώ θα πρέπει κατά τη νέα χρονιά να ενταθεί η σχέση αυτή, ειδικά ως προς τους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται σε άλλες σχολικές μονάδες.

Γενικότερα, η λειτουργία της σχολικής μονάδας ήταν ομαλή και το εκπαιδευτικό έργο απέφερε θετικά αποτελέσματα. Βασικός ανασταλτικός παράγοντας βελτίωσης ήταν για ακόμη μία φορά η διαίρεση της σχολικής κοινότητας σε δύο κτίρια, γεγονός το οποίο απαιτεί προσαρμογή της σχολικής μονάδας κάθε χρονιά στα εκάστοτε δεδομένα. Ευχαριστούμε τον Σ.Γ.Κ. για τη θερμή του συμπαράσταση και τη γενικότερη υποστήριξη, τον πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής Σχολείων Π.Ε. του Δήμου Ξηρομέρου κ. Βασίλειο Τσάρκο, το Τμήμα Υλικού του Ο.Τ.Ε. για τη δωρεά πλήρους εξοπλισμού Η/Υ, την δ/ντρια του 1ου Δημοτικού Σχολείου Βόνιτσας κα Γεωργία Τσαβαλά για την συνεργασία ως προς την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών, την υπεύθυνη του ΚΠΕ Μεσολογγίου κα ΌΛγα Γιαννακογιώργου, όλους όσους προσέφεραν εθελοντικά εργασία και υλικά για να βελτιώσουμε τις υποδομές μας και, τέλος, όλους όσους μας βοήθησαν να γίνουμε καλύτεροι. Τέλος, ο δ/ντης του σχολείου ευχαριστεί ιδιαίτερα όλους ανεξαιρέτως του εκπαιδευτικούς, οι οποίοι συνέβαλαν τα μέγιστα στην βελτίωση της σχολικής μας μονάδας υπό εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες. 
Ευχόμαστε καλό καλοκαίρι και δυναμική επάνοδο τον Σεπτέμβρη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: