"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος, "Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάξουν").

18 Μαρτίου 2015

Σχολικός εκφοβισμός: τρόποι αντιμετώπισής του. Δράσεις της ΣΤ΄ τάξης.



Στα πλαίσια συνεχόμενων δραστηριοτήτων και με αφορμή την πανελλήνια σχολική ημέρα κατά της βίας στα σχολεία οι

μαθητές της ΣΤ ΄ αφιέρωσαν χρόνο σε νέες δράσεις που σχετίζονται με την ευαισθητοποίηση ,την  πρόληψη και την αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού.
Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον’’ εκφοβισμό και τη βία στα σχολεία’’(school bulling),όπως και για τη’ ’Θυματοποίηση’’(victimization),που είναι δύο όροι ,που περιγράφουν μία κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, τη καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους εντός και εκτός σχολείου.


Συζητώντας έμαθαν με ποιους τρόπους τα παιδιά εκφοβίζουν και εκφοβίζονται και για ποιους λόγους, ποιες είναι οι συνέπειες  και τι πρέπει να κάνουν για να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα(θύματα):
·         Μίλησε  γι’αυτό που σου συμβαίνει σε έναν ενήλικα, που εμπιστεύεσαι,(δάσκαλο, σε ένα  μέλος της οικογένειας σου), γιατί είναι δύσκολο να αντιμετωπίσεις τον εκφοβισμό μόνος σου .
·         Να θυμάσαι πως ο δράστης έχει το πρόβλημα, όχι εσύ.
·         Μην απαντάς στη βία με βία.
·         Αν δέχεσαι σωματική επίθεση, δεν πρέπει με κανένα τρόπο να το δεχτείς ούτε να το αντιμετωπίσεις μόνος σου .Πρέπει ενημερώσεις οπωσδήποτε τους δασκάλους ή τους γονείς σου.
·         Αν οι επιθέσεις είναι λεκτικές(βρισιές, κοροϊδίες, απειλές) τότε:
*Μη δείχνεις πανικό ή αναστάτωση, ακόμα κι αν πληγώνεσαι και θυμώνεις πολύ με αυτά που ακούς.
*Αγνόησε εντελώς όσα ακούς .Προσποιήσου πως δεν άκουσες τίποτα.
*Προσπάθησε να αποφύγεις το δράστη ή τους δράστες, όχι όμως τρέχοντας ή δείχνοντας πανικό.
*Χρησιμοποίησε έξυπνες ατάκες για να απαντήσεις στο δράστη. Απάντησε με χιούμορ :για παράδειγμα ,αν κάποιος σου πει ‘’είσαι ηλίθιος’’ μπορείς να απαντήσεις ‘’ωραία  αυτό μας κάνει δύο’’.
*Χαμογέλα ή γέλα με αυτά που ακούς σαν να μην σε ενοχλούν καθόλου.
*Πες ‘’ευχαριστώ’’ ή κάτι παρόμοιο κάθε φορά που κάποιος σου λέει κάτι κακό. Ο δράστης που έχει σκοπό να σε πληγώσει ακούγοντας ‘’ευχαριστώ’’ τα χάνει και καταλαβαίνει, πως δεν μπορεί εύκολα να σε αναστατώσει.
*Προσπάθησε να αρνηθείς να κάνεις αυτό που σου λέει ο δράστης .Μην  τον αφήσεις να νικήσει. Συνέχισε να κάνεις αυτό που σε ευχαριστεί και όχι εκείνον ή εκείνη που σε εκφοβίζει.
·         Ακόμη για πιο δυναμική αντιμετώπιση δείξε σίγουρος για τον εαυτό σου κοίταξε τον δράστη κατάματα και πες με σταθερή και αυστηρή φωνή πως θέλει να σταματήσει αυτό που κάνει.
·         Πες πως δεν σε ενδιαφέρει η γνώμη του για σένα και πως ό,τι κι αν πει ή ο,τι κι αν κάνει δεν πρόκειται να σε στενοχωρήσει. Για παράδειγμα:’’τι κι αν  είμαι κοντός .Δεν με πειράζει καθόλου ’’ή νομίζω πως τα γυαλιά μου είναι υπέροχα. Ποιο είναι το δικό σου πρόβλημα’’
·         Να θυμάσαι πάντα πως είσαι μοναδικός και πως αξίζεις, όπως κάθε άνθρωπος ,ακόμα κι αν είσαι διαφορετικός. Προσπάθησε  να σκέφτεσαι τα καλά σου στοιχεία και μην πιστεύεις αυτά που λέει ο δράστης για σένα.


Τι πρέπει να κάνεις αν εσύ εκφοβίζεις άλλα παιδιά (Δράστης-θύτης):

·         Ο εκφοβισμός είναι μια συμπεριφορά άσχημη και άδικη και σίγουρα δεν είναι ‘’μαγκιά’’ .Βλάπτει τους άλλους αλλά και  εσένα .Γι’αυτό  μην εκφοβίζεις και μην αφήνεις ούτε τους φίλους σου να εκφοβίζουν τους άλλους.
·         Προσπάθησε να βάζεις μέσα στην παρέα σου παιδιά και όχι να τα αποκλείεις. Μπορεί έτσι να κάνεις καλούς φίλους.
·         Θυμήσου πως όσο εύκολο είναι να φερόμαστε άσχημα ,άλλο τόσο εύκολο είναι να φερόμαστε με σεβασμό ,μόνο που είναι πιο όμορφο να σεβόμαστε και να μην στενοχωρούμε τους άλλους.
·         Να φέρεσαι στους  άλλους, όπως θα ήθελες να σου φέρονται κι εκείνοι.
·         Προσπάθησε να καταλάβεις πως αισθάνονται οι άλλοι .Όλοι οι άνθρωποι  αισθάνονται διαφορετικά για διαφορετικά πράγματα .Αν προσπαθήσεις να μπεις στη θέση του άλλου και καταλάβεις τη θλίψη και το φόβο που του προκαλείς, θα σταματήσεις να τον εκφοβίζεις.
·         Πες σε κάποιον που εμπιστεύεσαι πως εκφοβίζεις άλλα παιδιά. Μπορεί να είσαι μπερδεμένος ή φοβισμένος, αλλά ο εκφοβισμός δε θα λύσει τα προβλήματά σου.


Τι κάνω αν είμαι παρατηρητής

Οι παρατηρητές κάνουν πιο δυνατούς τους δράστες με το να μην προσπαθούν να σταματήσουν τον εκφοβισμό ,γι’αυτό  να τι μπορείς  να κάνεις, όταν βλέπεις να εκφοβίζεται κάποιο παιδί στο σχολείο σου:
·         Πάρε το μέρος των θυμάτων, υποστηρίζοντας τα και προστατεύοντας τα.
·         Αν δεν είναι επικίνδυνο, μίλα. Φώναξε, για παράδειγμα, στο δράστη ‘’ΣΤΑΜΑΤΑ’’.
·         Δείξε καθαρά την αντίθεση σου σε αυτό που κάνει ο δράστης. Μίλησε μαζί του , δίνοντάς του να καταλάβει πώς αυτό που κάνει είναι λάθος.
·         Μίλησε στα άλλα παιδιά που βλέπουν τι συμβαίνει και υποστηρίζουν ή ενθαρρύνουν το δράστη. Είναι και αυτά υπεύθυνα για τον εκφοβισμό.
·         Μίλησε σε κάποιον μεγάλο δάσκαλο ή γονιό. Τα παιδιά που εκφοβίζονται δυσκολεύονται να μιλήσουν και καλό είναι να το κάνεις εσύ, αφήνοντας ένα σημείωμα ή λέγοντας προσωπικά, χωρίς όμως να φέρεις σε δύσκολη θέση το θύμα.
·         Γίνε φίλος με το θύμα ,γιατί δε θα γίνει εύκολα στόχος.
·         Μίλησε μαζί του.
·         Πες του ότι καταλαβαίνεις πώς νιώθει και ότι λυπάσαι γι’αυτό που του συμβαίνει.
·         Κάλεσε τον  στην παρέα σου και στις δραστηριότητες σου.
·         Παίξε μαζί του.
·         Πες του θετικά σχόλια για να τονώσεις  την αυτοπεποίθεσή του.

                                                     ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Ο εκφοβισμός δε θα σταματήσει, αν δεν κάνουμε κάτι γι’αυτό όλοι μας!
·         Εμείς οι μαθητές της ΣΤ’ τάξης παρακολουθήσαμε τρίωρη ενημέρωση σχετικά με βασικά θέματα εκφοβισμού και βίας στα σχολεία.


·          Φτιάξαμε ένα ‘’κουτί εκφοβισμού’, όπου  θα μπορούμε να γράφουμε για ένα περιστατικό που μας συνέβη ή να προτείνουμε λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος.



·         Ήδη καταγράψαμε ανώνυμα τα περιστατικά που μας συνέβησαν και δώσαμε τη δική μας εκδοχή .



·         Ορίσαμε μία ομάδα παιδιών που θα είναι υπεύθυνη για τον εκφοβισμό, θα απευθύνονται τα παιδιά  που αντιμετωπίζουν πρόβλημα .Η ομάδα θα προσφέρει φιλία και θα ζητά από τους δράστες να σταματήσουν τον εκφοβισμό.

·         Γράψαμε συνθήματα ενάντια στον εκφοβισμό.





·         Ζωγραφίσαμε θέματα σχετικά με τον εκφοβισμό.





·         Βρήκαμε στο διαδίκτυο χρήσιμες πληροφορίες για το bulling.

·         Aκούσαμε το τραγούδι του Stavento feat.Βιολέτα Νταγκάλου ’’ Για σένα που λατρεύω’’ https://www.youtube.come/watch?v=YKNML7S9HEw Είδαμετο video clip και το συζητήσαμε .

ΔΕ ΜΕΝΟΥΜΕ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΣΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΒΙΑΣ.
ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΒΙΩΝΕΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.


 Οι μαθητές της ΣΤ' τάξης
και οι δάσκαλοι τους :
Σαμαντάς Γεώργιος
Παπακίτσου Βούλα



Δεν υπάρχουν σχόλια: