"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος)

16 Φεβρουαρίου 2015

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΒΑΣΩΣ ΚΑΤΡΑΚΗ (ΑΙΤΩΛΙΚΟ) ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΟΥΣΤΑ (ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ)






Την περασμένη εβδομάδα οι μαθητές της  ΣΤ΄ Τάξης επισκέφτηκαν το Μουσείο της ζωγράφου και διακεκριμένης χαράκτριας Βάσως Κατράκη(1914-1988) στο Αιτωλικό.


Το Μουσείο έχει χαρακτηριστεί ως μοναδικό Μουσείο αμιγώς χαρακτικής τέχνης στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη .Η Βάσω Κατράκη ως χαράκτρια δούλεψε σε μεγάλο  βαθμό το υλικό ψαμμίτη γι’αυτό είχε διεθνή φήμη. Οι ξυλογραφίες της ήταν υποδειγματικές.
   Εκεί οι μαθητές  χωρισμένοι σε ομάδες  παρατήρησαν και κατέγραψαν τις κατηγορίες των έργων της Βάσως Κατράκη που απεικονίζουν κυρίως:
·         Τη λιμνοθάλασσα
·         Τους ψαράδες με τις βάρκες και τα σταφνοκάρια
·         Τα γιοφύρια του Αιτωλικού
·         Μορφές της επαρχίας
·         Άνθρωποι του μόχθου
·         Απλοϊκές γυναίκες
·         Σκηνές από την κατοχή
·         Τον εμφύλιο
·         Την δικτατορία


































Στην συνέχεια επισκεφτήκαμε το εργαστήρι του πολυβραβευμένου χαράκτη-ζωγράφου Απόστολου Κούστα  στο Μεσολόγγι ,ο οποίος ήταν μαθητής και άξιος συνεχιστής  της Βάσως Κατράκη.O χαράκτης όπως πληροφόρησε τα παιδιά η χαρακτική είναι είδος του εικαστικού λόγου των μορφών. Η χαρακτική είναι η δημιουργία πρωτότυπων αντίτυπων και  όχι αντίγραφων , πάνω σε μήτρα.  Για να γίνεις χαράκτης πρέπει να είσαι ζωγράφος .  Ο κος Κούστας δεν  χρησιμοποιεί  για βάση ούτε το ξύλο ,ούτε την πέτρα, ούτε το μέταλλο αλλά τσιμεντένιες πλάκες. Το υλικό αυτό σε συνδυασμό με το κατάλληλο  χαρτί και τα χρώματα βγάζει το εντυπωσιακό αποτέλεσμα στα έργα του. Ο καλλιτέχνης   χρησιμοποιεί μόνο τα χέρια του σε κάθε στάδιο της διαδικασίας υλοποίησης του έργου. Η Θεματική του διαπνέεται από μυθική διάσταση, από μεγάλες μορφές της μυθολογίας αλλά και από τη φύση.









Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με απαντήσεις που δόθηκαν σε ερωτήσεις που υπέβαλαν οι μαθητές και έδωσαν την ευκαιρία στον καλλιτέχνη να αναφερθεί στα ερεθίσματα και τους προβληματισμούς του ,στους δε μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα τον χαράκτη.
Ενδεικτικά οι μαθητές ρώτησαν:
·         Τι ακριβώς είναι χαρακτική
·         Αν είναι χαράκτης ή ζωγράφος
·         Από πού εμπνέεται τα έργα του
·         Τι θέματα χαράσσει στα έργα του
·         Αν μπορούν οι μαθητές να γίνουν χαράκτες. Τι  χρειάζεται.
·         Τι υλικά χρησιμοποιεί
·         Τι συμβουλή του έδωσε η Βάσω Κατράκη
·         Αν χρησιμοποιεί μόνο γραμμές και σχήματα στα έργα του και
·        

Σε πόσες εκθέσεις έχει συμμετάσχει. 

Μια ακόμη εκπαιδευτική εκδρομή ήρθε να συμπληρώσει την εκπαίδευση των μαθητών μας. Τους  έδωσε την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με δύο ξεχωριστούς καλλιτέχνες σε μια μοναδική τέχνη την χαρακτική.
Ευχαριστούμε τον κο Κούστα Απόστολο για όσα δίδαξε στους μαθητές και επίσης τον κο  Γενδουλα Γιώργο  για την ενημέρωση των μαθητών στο Μουσείο της Βάσως Κατράκη.
Οι μαθητές της ΣΤ ’τάξης
Και οι δάσκαλοι :
Σαμαντάς Γεώργιος
Τσακμάκη Ζωή

Δεν υπάρχουν σχόλια: