"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος, "Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάξουν").

10 Νοεμβρίου 2014

Διδακτική Επίσκεψη των Ε' & Στ' τάξεων στη Λευκάδα

Στις 23 Οκτωβρίου 2014 οι μαθητές της Ε’ και Στ’ Δημοτικού Σχολείου Αστακού πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδος, όπου στεγάζεται το Αρχαιολογικό Μουσείο Λευκάδας.



Τα ευρήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Λευκάδας καλύπτουν μία περίοδο από το 200.000/35.000 π.Χ. έως τους ύστερους Ρωμαϊκούς χρόνους. Το μουσείο φιλοξενεί σε 4 αίθουσες εργαλεία, κεραμικά, χάλκινα, χρυσά και ασημένια κοσμήματα και κτερίσματα τάφων.
Στο μουσείο εκτίθενται σε ξεχωριστή αίθουσα ευρήματα των ανασκαφών του Γερμανού αρχαιολόγου Γουλιέλμου Νταίρπφελν, ο οποίος ανέπτυξε τη θεωρία στη Λευκάδα είναι η Ιθάκη του Ομήρου.

Συγκεκριμένα οι μαθητές είδαν: ακροκέραμα, ηλιακό ρολόι,πυξίδα με εγχάρακτη διακόσμηση,το μεγάλο μύλο για το άλεσμα του σιταριού, λύχνους, αγγεία για επιτραπέζια χρήση και αρωματικά έλαια, σταμνοειδή πυξίδα με ανάγλυφα κλαδιά ελιάς, αμφορείς, αιχμές ακοντίων, σφραγιδόλιθους, πήλινα ειδώλια, διπλοί πέλεκεις, αγκίστρια, βαρίδια διχτυών, χάλκινες βελόνες για το πλέξιμο των διχτυών, λίθινες άγκυρες, κοχύλια, σύνεργα υφαντικής, επτάχορδη λύρα με ηχείο από κέλυφος χελώνας, δύο οστεϊνά κλειδιά λύρας και κυκλικό πήλινο σύμπλεγμα Νύμφων με αυλητό στο κέντρο.
Εκεί οι μαθητές της Στ1 ,υπό την καθοδήγηση του δασκάλου τους κ. Σαμαντά Γεώργιο, χωρίστηκαν σε ομάδες και με τη βοήθεια ερωτηματολογίων, προσπάθησαν να εντοπίσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για εκθέματα, σε μια προσπάθεια η περιήγησή τους στους χώρους να έχει τη μορφή διαρκούς αναζήτησης, να τους διατηρεί σε εγρήγορση και να καλλιεργεί την κριτική ικανότητα.
















Οι μαθητές εκτός από το Αρχαιολογικό Μουσείο ξεναγήθηκαν και στις αίθουσες του Πολιτιστικού Κέντρου Λευκάδας (Λευκαδιακή Δημοτική Πινακοθήκη, αίθουσα Τριενάλε EX LIBRIS και Μουσείο Ενθυμημάτων του Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας). 
Στις αίθουσες της Λευκαδιακής Δημοτικής Πινακοθήκης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα κυρίως Λευκαδιτών Ζωγράφων, αλλά και έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, ανώνυμων και επώνυμων, καθώς και να έρθουν σε επαφή με τις διάφορες εικαστικές τέχνες (χαρακτική, ψηφιδωτά, ζωγραφική, γλυπτική). Παρατήρησαν έργα χαρακτικά μέσω της ξυλογραφίας, της χαλκογραφίας, της λιθογραφίας και γνώρισαν σε κάποια έργα την κοροπλαστική τέχνη. Η κοροπλαστική είναι μια τέχνη που βρίσκεται ανάμεσα στη γλυπτική και την κεραμική. Στην Αρχαία Ελλάδα οι κοροπλάστες ήταν αυτοί που κατασκεύαζαν τις πανέμορφες «Ταναγραίες», τις Μάσκες Θεάτρων, πήλινα ειδώλια, σαρκοφάγους κ.α. Η δυσκολία αυτής της τέχνης (εκτός της καλλιτεχνικής επίδοσης) είναι η τεχνική. Ο κοροπλάστης πρέπει να έχει μεγάλη γνώση του υλικού πάνω στο οποίο θα δουλέψει, (γιατί κάθε πηλός έχει τις δικές του ιδιότητες και τα δικά του χρώματα). Πρέπει επίσης να κατέχει τη τέχνη του ψησίματος. Η θερμοκρασία μέσα στο καμίνι φτάνει τους 1000οC και χρειάζεται 12-15 ώρες ψήσιμο και 2m3 ξύλα για να ωριμάσουν καλά τα κομμάτια.




Στην αίθουσα Τριενάλε EX LIBRIS  θαύμασαν συλλογές ex-libris. Τα ex-libris (“εκ των βιβλίων” του τάδε) είναι έντυπες ετικέτες, γνήσια χαρακτικά έργα στη πλειοψηφία τους, κολλημένες συνήθως στην εσωτερική πλευρά του πρόσθιου εξώφυλλου των βιβλίων, παίζουν ρόλο διακοσμητικό αλλά κύρια χρησιμεύουν στους κατόχους τους σαν σήματα ιδιοκτησίας.


Στον επάνω όροφο του πολιτιστικού κέντρου βρίσκεται το Μουσείο Ενθυμημάτων του Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας. Στην έκθεση με τίτλο «Τα δώρα του Φεστιβάλ» εκτίθενται αντικείμενα τα οποία είτε έχουν άμεση σχέση με τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, όπως μουσικά όργανα, παραδοσιακές ενδυμασίες, αυθεντικές και μη, δίσκους και κασέτες με παραδοσιακή μουσική, μετάλλια, σημαίες, είτε αποτελούν δώρα των χορευτικών συγκροτημάτων που συμμετείχαν στο φεστιβάλ, ενδεικτικά της χώρας προέλευσής τους, όπως κούκλες με αντίγραφα παραδοσιακών ενδυμασιών (λιγότερο ή περισσότερο πιστά), υφαντά, δίσκους, κρύσταλλα, τουριστικά είδη, ενημερωτικά–τουριστικά έντυπα κ.ά. μικροαντικείμενα δώρα προς την οργανωτική αρχή του Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας.









Τέλος οι μαθητές επισκέφτηκαν την Ιερά Μονή Παναγίας Φανερωμένης. Ξεναγήθηκαν και ενημερώθηκαν για το ιστορικό της Ιεράς Μονής από τον αρμόδιο μοναχό που μας υποδέχθηκε και στη συνέχεια προσκύνησαν την εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης, που βρίσκεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο ιερό του Ναού.





Μέσα στο χώρο της Ιεράς Μονής λειτουργεί σε νεόδμητο κτίριο δύο ορόφων Εκκλησιαστικό Μουσείο με ποικίλα εκθέματα, προερχόμενα από ναούς και μονές του νησιού (1479-1684). Οι μαθητές παρατήρησαν αξιόλογα εκθέματα όπως φορητές εικόνες, στοιχεία τέμπλων, εκκλησιαστικά χειρόγραφα, παλαιότυπα από τη βιβλιοθήκη της μονής, σταυρούς αγιασμού, δισκοπότηρα, επενδύσεις εικόνων και ευαγγελίων, έργα αργυροχοΐας και ποικίλα άμφια.









Στο υπόγειο του ίδιου κτιρίου στεγάζεται το Ναυτικό Μουσείο Λευκάδας με ποικίλα χειροποίητα μοντέλα ξύλινων καραβιών (Αργώ, Αθηναϊκή τριήρεις, Ισπανικές καραβέλες κ.α.) από διάφορες ιστορικές περιόδους, ναυτικές στολές και πίνακες από ναυμαχίες, τα οποία εντυπωσίασαν τους μαθητές.








Τέλος το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν αμείωτο στο περίβολο χώρο της Ιεράς Μονής, όπου φιλοξενούνται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο ζώα του δάσους (ελάφια, παγόνια, διάφορα είδη πουλιών και πτηνών, κ.α.).






Οι μαθητές του Στ2 ,υπό την καθοδήγηση της δασκάλας του Παπακίτσου Παρασκευή, κατέγραψαν σε φύλλα εργασίας πληροφορίες γύρω από το ζωολογικό κήπο και το εκκλησιαστικό μουσείο. Έδειξαν αρκετό ενδιαφέρον και προβληματίστηκαν με τα αντικείμενα του μουσείου.

Οι μαθητές της Ε’, υπό την καθοδήγηση της δασκάλας τους Δημοπούλου Αλεξάνδρα, καθ’ όλη τη διάρκεια της ξενάγησής τους στους επισκεπτόμενους χώρους κατέγραφαν πληροφορίες σχετικά με τα διάφορα εκθέματα και δημιούργησαν στη συνέχεια το δικό τους κείμενο όπου αφηγήθηκαν την ξενάγησή τους, αλλά και τι τους εντυπωσίασε σε αυτή την εκπαιδευτική εκδρομή.

Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική εκδρομή ήταν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών μας, γιατί τους έδωσε τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με χώρους που έχουν ιδιαίτερη μορφωτική αξία και γνώρισαν επιτεύγματα του ανθρώπου μέσα από τη μακρόχρονη πορεία του πολιτισμού. Οι μαθητές όπως δηλώνουν αναμένουν με λαχτάρα την επόμενη μορφωτική εκδρομή.

Οι μαθητές της Ε’ και Στ’ Τάξης

Και οι δάσκαλοί τους

Σαμαντάς Γεώργιος
Παπακίτσου Παρασκευή
Δημοπούλου Αλεξάνδρα
Θερμός Σπυρίδων

Δεν υπάρχουν σχόλια: