"Η γνήσια παιδεία αντιμάχεται την ισχυρή μας τάση να θεωρούμε ότι αυτό που είναι διαφορετικό από μας είναι κατώτερο" (Paulo Freire, παιδαγωγός - φιλόσοφος)

20 Ιουνίου 2015

Ανακαλύπτοντας τη Δυτική Ελλάδα..


Μια υπέροχη διαδρομή, που λάτρεψαν οι μικροί μαθητές με τους δασκάλους τους, ήταν η τελευταία εκδρομή για το φετινό μας σχολικό έτος. Οι μαθητές των Δ΄ και Ε΄ τάξεων έβαλαν στόχο και κατάφεραν να «παντρέψουν» τη γνώση με τη ψυχαγωγία. Ανοίξαμε πανιά και βάλαμε πλώρη οδικώς για την Ακτία Νικόπολη, τον Αχέροντα ποταμό και τη ξακουστή πόλη της Πάργας. Μια μοναδική διαδρομή στη Δυτική Ελλάδα γεμάτη πράσινες και γαλάζιες εικόνες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ίδιοι οι μαθητές μας έγιναν ξεναγοί για τους χώρους τους οποίους επισκεφθήκαμε. Όταν προγραμματίστηκε η εκδρομή και ανακοινώθηκαν οι επισκέψιμοι χώροι, οι μικροί μας μαθητές αποφάσισαν να συλλέξουν πληροφορίες, να ενημερώσουν τους συμμαθητές τους και να τους ξεναγήσουν κατά τη διάρκεια της εκδρομής.





Πρώτος σταθμός: Υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας
Είδαμε ένα από τα μεγαλύτερα και ακριβότερα δημόσια έργα που έχουν γίνει στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Κατεβήκαμε 27  μέτρα κάτω από τη θάλασσα για περίπου 1,5 λεπτό σε ένα υπερσύγχρονο οδικό δίκτυο στο υποθαλάσσιο τμήμα του Αμβρακικού κόλπου. Δέος και θαυμασμός για τις υπερσύγχρονες πλέον κατασκευές του ανθρώπου.


Δεύτερος σταθμός: Αρχαία Νικόπολη-Αρχαιολογικό Μουσείο Νικόπολης
Η Πόλη της Νίκης χτίστηκε με εντολή του αυτοκράτορα Αύγουστου Οκταβιανού μετά τη νίκη του στη Ναυμαχία του Ακτίου, το 31 π.Χ. κατά του Μάρκου Αντώνιου και της Κλεοπάτρας. 
Η πορεία μας στους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου ξεκίνησε από το χώρο υποδοχής, όπου έγινε η απαραίτητη σύνδεση του Μουσείου με τον αρχαιολογικό χώρο μέσω ενός σύντομου οπτικοακουστικού υλικού. Στη συνέχεια οδηγηθήκαμε στους κύριους εκθεσιακούς χώρους μέσω ενός κατηφορικού διαδρόμου, όπου ένα χρονολόγιο, από τον 3ο αι. ως το 31 π.Χ., μας ενημέρωσε για τα κυριότερα γεγονότα, που προηγήθηκαν της ίδρυσης της Νικόπολης. Στο τέλος του διαδρόμου μπροστά μας απλωνόταν η Αίθουσα Α', με θέμα «Η γένεση & η πορεία της Πόλης». Εδώ, μέσα από τα εκθέματα κατανοήσαμε την αιτία, που οδήγησε στη δημιουργία της πόλης και, στη συνέχεια, την εξέλιξή της κατά τη Ρωμαϊκή και την Παλαιοχριστιανική εποχή. Αντιληφθήκαμε διαδοχικά την ίδρυση της πόλης, τη θέση της μέσα στο Ρωμαϊκό κόσμο και την ιστορική της εξέλιξη παράλληλα με την τύχη της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ένα μικρό πέρασμα και ξαφνικά βρεθήκαμε στην Αίθουσα Β', με θέμα: «Η Ζωή στην πόλη». Εδώ, μέσα από τα εκθέματα είχαμε την ευκαιρία να κατανοήσουμε επιμέρους τομείς και εκφάνσεις του βίου των κατοίκων της πόλης. Η περιήγησή μας στην αίθουσα μας έδινε την εντύπωση ενός νοητού «περιπάτου» μέσα από το λιμάνι, τα εμπορικά καταστήματα, τα εργαστήρια, τα σπίτια και τα νεκροταφεία της πόλης. Στον τελευταίο διάδρομο πριν την έξοδο με θέμα «Ανακαλύπτοντας τη Νικόπολη» γνωρίσαμε τα κυριότερα σημεία της ανασκαφικής έρευνας σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο από τις αρχές του 20ου αιώνα έως σήμερα.
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αρχαίας Νικόπολης. Εκεί σταθήκαμε τυχεροί μιας και κατά τη διάρκεια της περιήγησής μας, συναντήσαμε συντηρητές οι οποίοι προσπαθούσαν να αναδείξουν έναν από τους κεντρικούς δρόμους της αρχαίας πόλης. Εδώ οι μαθητές συζήτησαν για λίγο μαζί τους όσον αφορά τον τρόπο δουλειάς τους. Στη συνέχεια θαυμάσαμε ψηφιδωτά δαπέδου της βυζαντινής εποχής σε κτίσματα τα οποία έχουν διατηρηθεί. Ο αρχαιολογικός χώρος καταλαμβάνει τεράστια έκταση, αλλά αρκετά σημεία αυτού όπως το ρωμαϊκό ωδείο κτλ δεν είναι προσβάσιμα λόγω έργων συντήρησης και αναστήλωσης.

Τρίτος σταθμός: Νεκρομαντείο Αχέροντα-Μεσσοπόταμος
κούλια
Ένας βράχος με μια σπηλιά στα ΒΔ της αποξηραμένης Αχερουσίας λίμνης ήταν ιδανική τοποθεσία για το στήσιμο του ιερού μνημείου. Εδώ οι αρχαίοι τοποθετούσαν τις Πύλες του Κάτω Κόσμου που οδηγούσαν στο βασίλειο του Άδη. Ανηφορήσαμε στο λόφο όπου το προσωπικό του αρχαιολογικού χώρου μας υποδέχτηκε με θερμότητα. Η στάση των μαθητών και των εκπαιδευτικών στον αρχαιολογικό χώρο ευαισθητοποίησε τον υπεύθυνο του ταμείου, ο οποίος προθυμοποιήθηκε να μας ξεναγήσει στο χώρο. Μαθητές και «ξεναγός» έκαναν μια ενδιαφέρουσα συζήτηση σχετικά με την ιστορία του χώρου. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε σε όλους μας η σπηλιά στην οποία κατέβαιναν οι επισκέπτες με σκοπό να επικοινωνήσουν με τις ψυχές των νεκρών συγγενών τους.




Τέταρτος σταθμός: Πηγές Αχέροντα-Γλυκή
Μικροί και μεγάλοι περπατήσαμε πλάι στον ποταμό Αχέροντα. Μια διαδρομή ανάμεσα σε πλούσια βλάστηση από ασφάκες, σπαρτά, λαδανιές και φτέρες, αλλά και κάτω από τον πυκνό ίσκιο πλατανιών, ιτιών και αριών έπλαθαν ένα ιδανικό πράσινο τοπίο το οποίο λατρέψαμε. Οι πιο τολμηροί από εμάς δε δίστασαν να βγάλουν παπούτσια και να μπουν στα παγωμένα νερά του ποταμού. Μετά το περπάτημα και τις μικρές βουτιές στο ποτάμι, στρώσαμε το δικό μας τραπέζι δίπλα στο ποτάμι. 
Προσθήκη λεζάντας




















Πέμπτος σταθμός: Πάργα
Επόμενος και τελευταίος σταθμός η πόλη της Πάργας με τα υπέροχα ανηφορικά καλντερίμια της και το Βενετσιάνικο κάστρο του 16ου αιώνα να δεσπόζει στο ψηλότερο σημείο της. Μια πόλη με ιστορία χρόνων αλλά και καταφύγιο για τους κατοίκους της ορεινής Ηπείρου κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. Εκπαιδευτικοί και μαθητές περπατήσαμε στα γραφικά σοκάκια της πόλης ανάμεσα σε παραδοσιακά κτίσματα ενετικής επιρροής όπου φιλοξενούνται τουριστικά καταστήματα αλλά και οικίες των ντόπιων κατοίκων.























Οι μαθητές των Δ' και Ε' τάξεων
και οι εκπαιδευτικοί τους
Δημητρούκα Ζωή
Δημοπούλου Αλεξάνδρα
Καϋμενάκης Σπύρος

Δεν υπάρχουν σχόλια: